OK

Jeśli szukasz interesujących Cię studiów podyplomowych skorzystaj z poniżych możliwości:


Opis studiów

Przyroda jako przedmiot nauczania w klasach IV-VI szkoły podstawowej stanowi zintegrowaną wiedzę o środowisku i procesach w nim zachodzących, a także o sposobach jego ochrony. Istotnym elementem nauczania przyrody jest wskazywanie bogactwa (różnorodności) przyrody i jej wartości a także wyjaśnianie zmian zachodzących w środowisku oraz ich przyczyn, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu geografii, biologii, fizyki i chemii. Studia podyplomowe przeznaczone są głównie dla absolwentów biologii, geografii, fizyki i chemii, którzy chcieliby uzyskać uprawnienia do nauczania Przyrody w szkole podstawowej lecz również dla absolwentów innych kierunków studiów ale wyraźnie zainteresowanych tą dyscypliną wiedzy. Celem studiów jest: Przygotowanie nauczycieli Przyrody do realizacji celów edukacyjnych, zadań szkoły oraz planowanych osiągnięć uczniów, zapisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego odnośnie przedmiotu Przyrody i ścieżek edukacyjnych. Kształcenie umiejętności nauczania przyrody jako przedmiotu integrującego biologię, geografię, fizykę i chemię. Przekazanie wybranych elementów aktualnej wiedzy z zakresu biologii, geografii, fizyki i chemii potrzebnej do realizacji celów edukacyjnych w ramach przedmiotu Przyroda. Praktyczne zapoznanie nauczycieli z metodyką badań przyrodniczych Kształcenie umiejętności tworzenia własnych scenariuszy zajęć kameralnych oraz terenowych, ścieżek dydaktycznych oraz innych form aktywnej edukacji. Kształcenie umiejętności tworzenia różnorakich zadań dydaktycznych oraz oceny osiągnięć uczniów. Rozwijanie umiejętności krytycznej oceny materiałów dydaktycznych oraz umiejętności z ich korzystania. Przygotowanie nauczycieli do tworzenia interesujących prezentacji multimedialnych. Wymiana doświadczeń edukacyjnych. Wykaz przedmiotów: Biologia Geografia Chemia Fizyka Przyroda Dydaktyka Przyrody Podstawy astronomii Podstawy geologii Podstawy meteorologii i klimatologii Podstawy kartografii (w tym: zajęcia terenowe) Edukacja ekologiczna i regionalna (w tym: ścieżki dydaktyczne) Media w edukacji przyrodniczej Wykład monograficzny Prezentacja i emisja głosu Zajęcia terenowe PROGRAM ZAJĘĆ Uwaga: Poniższy program został napisany po uprzednich konsultacjach ze studentami studiów podyplomowych Przyroda (rocznik bieżący i 2 roczniki poprzednie). W rezultacie kilku spotkań wprowadzono do programu niezbędne zmiany, które są odpowiedzią na potrzeby zgłoszone przez uczestników studiów. W nadchodzącym roku akademickim, możliwe będą kolejne modyfikacje i korekty programu. Chcemy aby nasz program był stale aktualizowany. BIOLOGIA 38 godz. (wykłady i ćwiczenia) Elementy ekologii (struktura i organizacja środowiska przyrodniczego, charakterystyka ożywionych i nie ożywionych elementów środowiska, związki pomiędzy różnymi elementami środowiska, łańcuch pokarmowy i jego znaczenie w integracji ekosystemu), 12 godz. Anatomia i fizjologia komórki oraz organizmów wielokomórkowych, przystosowania do środowiska życia, 6 godz. Różnorodność biologiczna i systemy porządkujące świat roślin, zwierząt i grzybów, 4 godz. Ewolucja organizmów i układów ekologicznych, 5 godz. Biogeografia, 2 godz. Podstawy dziedziczenia, 4 godz. Człowiek, 3 godz. GEOGRAFIA I GEOLOGIA 38 godz. + 8 godz. (wykłady i ćwiczenia) Środowisko geograficzne; ukształtowanie powierzchni Ziemi, 2 godz. Procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi, 8 godz.. Krajobrazy świata i Polski, 4 godz. Surowce mineralne i ich zasoby; główne gałęzie gospodarki, 2 godz. Rozwój gospodarczy państw; problematyka demograficzna, 2 godz. Ochrona przyrody, 2 godz. Kartografia, 10 godz. Meteorologia i klimatologia, 8 godz. Geologia, 8 godz. CHEMIA 14 godz. (wykłady i ćwiczenia) Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie (metale i niemetale, mieszaniny, woda i roztwory, krystalizacja, właściwości materii o różnych stanach skupienia, przemiany chemiczne znane z życia codziennego), 10 godz. Kinetyczno – molekularny model budowy materii, 5 godz. FIZYKA 14 godz. (wykłady i ćwiczenia) Podstawowe zjawiska fizyczne (mechaniczne, elektryczne i magnetyczne, optyczne i akustyczne), 10 godz. Zjawiska fizyczne zmieniające nasze środowisko życia, 5 godz. ASTRONOMIA 8 godz. (wykłady) Ziemia w Układzie Słonecznym, 4 godz. Obserwacje astronomiczne, 4 godz. PRZYRODA 26 godz. (wykłady i warsztaty) Integracja międzyprzedmiotowa w nauczaniu przyrody, np:Woda, Powietrze, Gleba, Ekosystemy, Edukacja wokół drzewa, Krajobrazy, Człowiek w środowisku, Miejsca naszego życia, 18 godz. Metodyka badań przyrodniczych, 8 godz. EDUKACJA EKOLOGICZNA I REGIONALNA 8 godz. (wykłady i warsztaty) Przyczyny i skutki rozmaitych działań człowieka w środowisku, przykłady pozytywne i negatywne, 2 godz. Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski oraz własnego regionu, 3 godz. Cele edukacji ekologicznej i edukacji regionalnej świadomość ekologiczna i działania na rzecz środowiska, rozwój zrównoważony, 5 godz. DYDAKTYKA PRZYRODY 40 godz. (wykłady i warsztaty) Etyka zawodowa nauczyciela Przyrody, 2 godz. Warsztat pracy nauczyciela Przyrody 2, godz. Cele i skuteczność edukacji przyrodniczej, 4 godz. Analiza podstawy programowej, 2 godz. Style kształcenia przyrodniczego, 2 godz. Pytania w edukacji przyrodniczej, 2 godz. Źródła informacji przyrodniczej; Środki dydaktyczne, 2 godz. Kryteria wyboru programów i podręczników, 2 godz. Metody aktywizujące ucznia, 8 godz. Planowanie, realizacja zajęć terenowych oraz prezentacja wyników; postery 4 godz. Ścieżki dydaktyczne w najbliższej okolicy, 2 godz. Cechy dobrego scenariusza zajęć. Modyfikacja scenariuszy, tworzenie scenariuszy autorskich, 4 godz. Układanie zadań i testów, 2 godz. Projekty edukacyjne, 2 godz. Ocenianie osiągnięć ucznia, 2 godz. MEDIA W EDUKACJI PRZYRODNICZEJ 12 godz (wykłady i ćwiczenia) Fotografia jako środek dydaktyczny 2 godz.. Internet jako źródło informacji 5 godz. Tworzenie prezentacji multimedialnych 5 godz. WYKŁAD MONOGRAFICZNY Kierunki współczesnej nauki oraz ich wyniki i osiągnięcia w odniesieniu do edukacji przyrodniczej. PREZENTACJA I EMISJA GŁOSU 10 godz. (warsztaty) ZAJĘCIA TERENOWE 20 godz zajęcia z kartografii, 3 godz. proste badania i obserwacje przyrodnicze, 12 godz. tworzenie własnej ścieżki dydaktycznej, 5 godz. PRACE WŁASNE 115 godz. Przygotowanie: zielnika schematów myśli zadań uczniowskich scenariuszy zajęć, autorskich ścieżek dydaktycznych w okolicy szkoły posterów (plakatów) po zajęciach kameralnych, terenowych, kolaży, prezentacji komputerowych, multimedialnych. Studia trwają trzy semestry: 220 godzin wykładów, warsztatów i ćwiczeń + 20 godzin zajęć w terenie + 110 godzin pracy własnej = 350 godzin Koszt studiów : 1200 zł za semestr


Czas trwania

3 semestry


Koszty

Szczegółowe informacja na uczelni


Dane Uczelni

Uczelnia:
Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin w Warszawie
Adres:
ul. M.Grzegorzewskiej 10, Warszawa

Lokalizacja