Jeśli szukasz interesujących Cię studiów podyplomowych skorzystaj z poniżych możliwości:
CEL STUDIÓW: Celem kształcenia na studiach podyplomowych Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna ze wsparciem ucznia z trudnościami adaptacyjnymi (różnice kulturowe, zmiana środowiska edukacyjnego) jest wyposażenie słuchacza w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w placówkach przedszkolnych i klasach I-III szkoły podstawowej oraz do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi wynikającymi z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi i ze zmianą środowiska edukacyjnego. Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje uprawniające do zajmowania stanowiska: – nauczyciela i wychowawcy w przedszkolach i szkołach podstawowych (oddziały zerowe i klasy I-III); – pedagoga wspomagającego lub specjalisty-konsultanta w przedszkolach i szkołach, w których kształcą się dzieci uchodźcze, cudzoziemskie, mniejszości narodowych i etnicznych, dzieci reemigrujące, zmieniające środowisko edukacyjne (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 248, poz.1483), z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 0, poz. 532) i z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określania szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr. 50, poz. 400)). Adresaci studiów: Adresatami studiów są osoby posiadające tytuł zawodowy magistra (ewentualnie tytuł zawodowy licencjata) oraz przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela (kwalifikacje nauczycielskie i przygotowanie pedagogiczne), które chcą uzyskać dodatkowe przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu (edukacja przedszkolna) i w klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny). Przygotowanie słuchacza w ramach studiów podyplomowych do pracy z uczniami z trudnościami adaptacyjnymi, wynikającymi z różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego, dodatkowo podnosi uzyskane kwalifikacje przedszkolne i wczesnoszkolne. Możliwe jest uzyskanie we własnym zakresie przygotowania pedagogicznego w czasie trwania studiów podyplomowych (przedłożenie przez słuchacza poświadczenia uzyskania przygotowania pedagogicznego jest warunkiem koniecznym uzyskania świadectwa ukończenia studiów). Organizacja studiów Studia prowadzone są w trybie niestacjonarnym (zjazdy odbywają się w piątki i w soboty, średnio dwa razy w miesiącu). Słuchacz realizuje 345 godzin zajęć dydaktycznych objętych programem studiów oraz 180 godzin praktyk zawodowych w trakcie 3-semestralnego toku studiowania. Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych (potwierdzenia uzyskanych kwalifikacji zawodowych) jest: – uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych, – uzyskanie zaliczeń przedmiotów i zdanie wymaganych egzaminów, – realizacja i zaliczenie praktyk zawodowych, – zdanie egzaminu dyplomowego. PROGRAM STUDIÓW Program studiów obejmuje następujące przedmioty: Moduł psychologiczno-pedagogiczny - Psychologia rozwoju dziecka z elementami psychologii wychowawczej [15 godz., konwersatorium] - Pedagogika przedszkolna z warsztatem metodycznym [5 godz., wykład; 10 godz., ćwiczenia] - Pedagogika wczesnoszkolna z warsztatem metodycznym [5 godz., wykład; 10 godz., ćwiczenia] - Aspekty socjalizacji dziecka w grupie rówieśniczej przedszkola i szkoły [10 godz., konwersatorium] - Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole [15 godz., ćwiczenia] - Elementy diagnostyki i terapii pedagogicznej dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym [15 godz., ćwiczenia] - Partnerstwo edukacyjne: placówka, nauczyciel, uczeń, rodzic, instytucje, lokalna społeczność [5 godz., wykład; 10 godz., ćwiczenia] - Zabawy i gry w przestrzeni edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej [10 godz., ćwiczenia] - Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole z warsztatem metodycznym [10 godz., ćwiczenia] - Warsztat komunikacji interpersonalnej [10 godz., warsztat] - Kultura żywego słowa i emisja głosu [10 godz., warsztat] Moduł merytoryczno-dydaktyczny - Elementy prawa oświatowego [5 godz., konwersatorium] - Współczesne koncepcje edukacji małego dziecka [5 godz., wykład] - Podstawa programowa, programy kształcenia i podręczniki szkolne [5 godz., konwersatorium] - Edukacja językowa i polonistyczna z warsztatem metodycznym [15 godz., ćwiczenia] - Edukacja matematyczna z warsztatem metodycznym [15 godz., ćwiczenia] - Edukacja społeczno-przyrodnicza i ekologiczna z warsztatem metodycznym [10 godz., ćwiczenia] - Edukacja plastyczna z warsztatem metodycznym [10 godz., ćwiczenia] - Elementy metodyki zajęć technicznych i komputerowych [5 godz., ćwiczenia] - Kultura fizyczna i edukacja zdrowotna z warsztatem metodycznym [5 godz., ćwiczenia] - Multimedia w edukacji z elementami uniwersalnego projektowania przekazu dydaktycznego [10 godz., ćwiczenia] - Konstruowanie programów nauczania oraz projektów edukacyjnych [10 godz., ćwiczenia] - Planowanie, dokumentowanie i ewaluacja działań dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu i w szkole [10 godz., konwersatorium] - Książki dla dzieci i literatura dziecięca [10 godz., konwersatorium] - Dziecko w świecie sztuki [10 godz., konwersatorium] - Drama i formy teatralne w przedszkolu i wczesnej edukacji [10 godz., warsztat] - Metody kooperacyjne i aktywizujące w przedszkolu i wczesnej edukacji [10 godz., ćwiczenia] Moduł międzykulturowy - Edukacja i wychowanie w kulturach świata [10 godz., wykład] - Dzieci uchodźcze, cudzoziemskie i reemigrujące w polskim systemie wychowania i kształcenia [5 godz., wykład] - Psychologiczne aspekty uchodźctwa, cudzoziemstwa, migracji i reemigracji w rozwoju dziecka [10 godz., wykład] - Kompetencje międzykulturowe w pracy pedagogicznej [10 godz., konwersatorium] - Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i ze zmianą środowiska edukacyjnego [15 godz., konwersatorium] - Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz dokumentowanie pracy z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi [10 godz., ćwiczenia] Praktyki zawodowe [180 godz.] KADRA PEDAGOGICZNA Kadrę pedagogiczną stanowią pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW, nauczyciele-metodycy i psychologowie mający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz pracownicy ośrodków dla uchodźców, szkół kształcących cudzoziemców i instytucji działających na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych.
3 semestry / 345 godzin
Szczegółowe informacja na uczelni