Jeśli szukasz interesujących Cię studiów podyplomowych skorzystaj z poniżych możliwości:
Uprawnienia studiów: podyplomowe studia doskonalące. Cel kształcenia: Przygotowanie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogów szkolnych, pedagogów i psychologów pracujących w poradniach dla dzieci i młodzieży w zakresie: diagnostycznego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, interpretowania wyników diagnozy i formułowania wniosków zmieniających na lepsze losy dzieci; konstruowania programów wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji dzieci uzdolnionych matematycznie w przedszkolu oraz w klasach początkowych; prowadzenia zajęć z dziećmi uzdolnionymi matematycznie w domu, w przedszkolu i w szkole; organizowania środowiska wspierającego rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie. Celem studiów jest uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności nauczycielskiej w zakresie diagnozy możliwości umysłowych i uzdolnień matematycznych dzieci (diagnoza nauczycielska), wspomagania rozwoju umysłowego dzieci uzdolnionych matematycznie wraz z edukacją matematyczną prowadzona stosowanie do ich potrzeb umysłowych (konstruowanie programów, umiejętność stosowania skutecznych metod wspomagających dzieci w rozwoju umysłowym, prowadzenie ich edukacji matematycznej). Takie rozszerzenie kompetencji będzie w najbliższym czasie wymuszana przez władze oświatowe. Osoby posiadające kompetencje kształtowane w ramach studiów podyplomowych będą atrakcyjne zawodowo, a to oznacza stabilizację w zawodzie nauczycielskim i na stanowisku pedagoga i psychologia w poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Są to pierwsze w Polsce studia podyplomowe z zakresu diagnozy rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci oraz ich wspomagania w rozwoju umysłowych i prowadzenia edukacji matematycznej odpowiednio do ich potrzeb. Charakterystyka studiów: Oferujemy 150 godzin wykładów, ćwiczeń i konserwatoriów. Program studiów ma konstrukcję blokową. W ramach poszczególnych bloków słuchacz poznaje: Uzdolnione matematycznie dzieci Diagnoza nauczycielska uzdolnień matematycznych Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie Reguły wspierania w rozwoju i edukacji dzieci matematycznie uzdolnionych Wspomaganie rozwoju dzieci uzdolnionych matematycznie oraz ich edukacja: treści kształcenia, organizacja zajęć i stosowane metody. Obszary szczegółowe tego bloku to: Orientacja w otoczeniu i precyzyjne porozumiewanie się: od wytyczania kierunków i położenia obiektów względem siebie, drugiej osoby i przyjętego układu odniesienia, poprzez odnajdowanie informacji na kartce papieru do posługiwania się uproszczonymi rysunkami: Liczenie w możliwie szerokim zakresie, dostrzeganie i korzystanie z regularności systemu pozycyjnego. Prawidłowości rozwojowe, metody diagnozowania dziecięcego liczenia, sposoby kształtowania umiejętności liczenia: Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, poprzez zbiory zastępcze aż do rachowania w pamięci. Metody diagnozowania umiejętności ości rachunkowych u dzieci, skuteczne sposoby kształtowania umiejętności rachunkowych: Stosowanie umiejętności rachunkowych w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią: Przybliżanie dzieciom sensu równości i nierówności oraz układanie i rozwiązywanie zadań okienkowych Mnożenie i dzielenie w sytuacjach życiowych, w grach i zadaniach typu szkolnego. Wdrażanie dzieci do wyznaczania iloczynów i ilorazów w pamięci Mierzenie długości, pojemności, ciężaru (masy). Prawidłowości rozwojowe i edukacyjne, skuteczne metody kształtowania rozumienie sensu pomiaru, umiejętności mierzenia i posługiwania się liczbami mianowanymi w rozwiązywaniu zadań Mierzenie czasu: regularności, obliczenia kalendarzowe i zegarowe Gradacja pieniądza, obliczenia pieniężne, mała ekonomia: Intuicje i pojęcia geometryczne. Korzystanie z umiejętności matematycznych w organizowaniu przestrzeni dwu i trójwymiarowej Stosowanie umiejętności matematycznych: przemienne układanie i rozwiązywanie złożonych zadań z treścią oraz korygowanie zadań celowo źle formułowanych. Doskonalenie umiejętności matematycznych Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej Konstruowanie programów edukacyjnych dla uzdolnionych dzieci: Organizowanie środowiska wspierającego uzdolnione matematycznie dzieci Studia adresowane są do: czynnych nauczycieli wychowania przedszkolnego / wczesnoszkolnego, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, pedagogów szkolnych Kierownik studiów podyplomowych: dr Jan Amos Jelinek, studia prowadzone pod opieką naukową prof. zw. dr hab. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej dane kontaktowe Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji: tel. 22 589 36 20 dane osoby kierownika (wew. 3309) e-mail: [email protected]
2 semestry / 150 godzin
Szczegółowe informacja na uczelni